National Repository of Grey Literature 4 records found  Search took 0.00 seconds. 
Financing of the Tertiary Education System in the Czech Republic
Grigarová, Tereza ; Urbánek, Václav (advisor) ; Kubík, Rudolf (referee)
The bachelor thesis analyzes financing of the Tertiary Education System in the Czech Republic. It focuses on economic aspects of education, further highlights the role of human capital, and emphasizes on its development. Also, it describes financing of the Czech tertiary education system and points out its shortcomings related primarily to the lack of its funding and inadequate quality of education. This thesis presents proposals for potential solutions, moreover a model using the tuition fees with the possibility for loans repayment from future incomes, and finally the proposal to a system of financial support for students. Besides it deals with the history of the development of opinions and changes in the financial participation of students from 1993 to present, furthermore the emphasis on current information. The conclusion describes a research among students, which concludes the impact of once proposed mechanisms for students themselves.
Financing of higher education in the United States
Černá, Veronika ; Urbánek, Václav (advisor)
This thesis covers financing of higher education in USA. American higher education must not depend only on state or federal finances. Colleges and universities need to find other resources. Grants and private sector resources compensate low level of state/federal subsidies. First part describes the most important financial resources of today, separately for private and state colleges - federal grants, tuition, local and state government contributions. Next, paper deals with crossover from supporting schools to supporting students and the actual state of tuition levels. In the second part, a brief outline of students'financial aid is given. Federal government manages great amount of money for this particular purpose. Accesibility of higher education in the USA is at the peak, there are currently 18 million students and the number is still rising. Thesis contains charts, graphs and tables to illustrate current situation as well.
Financování vysokého školství v Dánsku
Hansenová, Lucie ; Urbánek, Václav (advisor)
Práce popisuje systém vysokého školství v Dánsku. Dále je práce zaměřena na financování vysokého školství v Dánsku, a to jak na historii financování, tak na na současný systém. Práce je zaměřena také na financování doktorského studia a financování výzkumu. Poslední část popisuje systém podpory studentů v Dánsku. Jedná se nejen o studentské půjčky, ale hlavně o granty pro studenty.
Zavedení školného a podpora studentů vysokých škol v České republice
Havelková, Tereza ; Urbánek, Václav (advisor) ; Lodr, Jakub (referee)
Předmětem zájmu předkládané diplomové práce je problematika zavedení školného a podpora studentů vysokých škol v České republice. V analýze ekonomických východisek problematiky v úvodní části práce je pohlíženo na vysokoškolské vzdělání jako na ekonomický statek a z toho je odvozeno jeho financování. Dále se práce zabývá vysokoškolským vzděláním jako investicí do lidského kapitálu a její návratností pro jednotlivce, stát a společnost. Analýzou právních úprav a současného stavu financování vysokoškolského vzdělání je upozorňováno na problémy, se kterými se veřejné vysoké školy potýkají. Práce se zaměřuje také na školné a podporu studentů v zemích Evropské unie. Diskuse zavedení školného a podpory studentů vysokých škol v České republice je založena na výše uvedených analýzách a zjištěních, že vysokoškolské vzdělání je smíšený statek s vysokou individuální, ale i společenskou návratností. Opomenuty nejsou ani trendy, zkušenosti a doporučení z vybraných států Evropské unie. V závěru práce na modelech finanční spoluúčasti studentů, které připadají v úvahu, jsou předloženy argumenty pro a proti zavedení školného s cílem podat ucelený pohled na tuto problematiku. Práce se nevyhýbá ani sociálním aspektům zavedení školného, protože tento pohled je neméně důležitý při posouzení reálných možností zavedení školného a objevuje se zejména v rámci podpor a finanční pomoci studentům.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.